Zásadní změna ovlivňuje ukrajinské děti a ohrožuje výuku a psychiku žáků v Česku.

zdroj foto: facebook.com, instagram.com , upravená koláž: fasteer.cz, využití umělé inteligence, jedná se o ilustrační náhledový obrázek






Od září se české školy připravují na zásadní změnu, která může ovlivnit tisíce dětí z Ukrajiny. Stát ruší finanční podporu určenou na asistenty, kteří doposud pomáhali s výukou češtiny, sociální integrací i psychickou podporou žáků. Ředitelé škol bijí na poplach a varují, že bez této pomoci se zhorší nejen vzdělávání ukrajinských dětí, ale i chod samotných škol. Některé školy již musely propustit své asistenty, protože nemají peníze na jejich udržení. Situace je kritická zejména tam, kde většina dětí nemá status uprchlíka a škola na státní podporu nedosáhne. Experti a asociace ředitelů upozorňují, že zrušení podpory zasáhne celý kolektiv – asistenti pomáhali řešit konflikty, organizovat školní život a podporovat výuku. Ministerstvo školství slibuje nový systém financování, ale jeho zavedení zůstává nejisté. Obce budou muset často přesměrovat své rozpočty, což může omezit jiné školní aktivity a služby. Děti přicházejí dál a bez adekvátní podpory hrozí zhoršení jejich školních výsledků i psychického stavu.

  • Stát ruší finanční podporu asistentů pro ukrajinské děti, školy musí situaci řešit samy.

  • Absence asistentů ohrozí nejen výuku češtiny, ale i psychickou a sociální podporu žáků.

  • Ministerstvo školství slibuje nový systém, jeho zavedení však zůstává nejisté.

Asistenti odcházejí a školy čelí tvrdé realitě

Na mnoha školách po celé republice už asistenti končí. Například ZŠ Vrchlického v Liberci musela propustit všech pět ukrajinských asistentek, protože bez státní podpory není možné je nadále financovat. Ředitel školy Pavel Coufal přiznává, že situace bude katastrofální pro ukrajinské děti, které se teprve učí česky, a zhorší se i psychická pohoda žáků. Podobně jsou na tom školy v Praze, kde mnoho dětí nemá status uprchlíka a nemůže tedy dostávat podporu. Ředitelé upozorňují, že absence asistentů komplikuje nejen výuku, ale i organizaci školního života.

Prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc upozorňuje, že jen malé procento škol si může dovolit udržet asistenty z vlastního rozpočtu. Jejich odchod znamená, že učitelé budou muset zvládat více práce, řešit konflikty a podporovat děti, aniž by měli dostatek odborné pomoci. Dopady pocítí nejen ukrajinské děti, ale i české žáky, protože kapacita školních týmů bude omezená.

Ministerstvo školství slibuje nový systém podpory, který zohlední skutečný počet cizinců ve školách. Ministr Mikuláš Bek a jeho náměstek Jiří Nantl uvádějí, že připravují indexaci financí, která by umožnila posílit rozpočet škol s vyšším podílem dětí s jiným mateřským jazykem. Nově by peníze měly jít nejen na asistenty, ale i na školní psychology a sociální pedagogy. Otázkou však zůstává, kdy a jak nový systém začne fungovat.

Ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková upozorňuje, že mezitím tíha dopadne na obce, které budou muset přesouvat finance z jiných oblastí, nebo omezit jiné školní aktivity, pomůcky či mimoškolní činnost. To může mít dlouhodobý dopad nejen na ukrajinské děti, ale i na celou školní komunitu.

Článek pokračuje v galerii níže

Zdroj: facebook.com, instagram.com, pro rešerši a text byla využita umělá inteligence.

 

 

 

 

Komentářů

komentáře