V Německu koupíte plzeňské pivo i za 17 korun. V Česku za takovou cenu nikdy nenakoupíte.

zdroj foto: facebook.com, instagram.com , upravená koláž: fasteer.cz, využití umělé inteligence, jedná se o ilustrační náhledový obrázek






Pilsner Urquell, zlatý mok českého národa, si Češi po desetiletí hýčkají jako symbol tradice, kvality a hrdosti. O to větší šok přichází, když zjistíme, že v německých supermarketech se stejné pivo prodává výrazně levněji než u nás. Zatímco doma si za jednu lahev připlácíme, naši sousedé si mohou užívat tu samou chuť za podstatně nižší cenu. Výrobce i řetězce mlží, politici se hádají, odborníci analyzují – ale konečný účet stejně vždy platí spotřebitel. Tento článek se snaží proniknout pod povrch a odhalit, proč český zákazník platí víc za to, co by měl mít nejlevněji.

  • V Německu až o třetinu levnější plzeň než v Česku – proč?

  • Odborníci upozorňují na marketing, obchodní strategie i sílu značky.

  • Politici i ekonomové tvrdí: Češi si za vysoké ceny mohou sami.

Proč za stejný produkt platíme víc doma než v zahraničí?

Na první pohled je to paradox: české pivo, které se vaří v Plzni, stojí v Německu výrazně méně než v zemi svého původu. V obchodech typu Rewe nebo Edeka si zákazníci mohou karton koupit v přepočtu za méně než 20 Kč za láhev. Mezitím v Česku, kde by zákazník očekával výhodnější cenu, platí i o 30 % víc. Výrobce Pilsner Urquell i obchodníci házejí odpovědnost jeden na druhého. Vysvětlení je ale složitější a sahá až ke kořenům obchodní politiky i mentalitě spotřebitelů.

Jedním z klíčových faktorů je odlišné postavení značky na obou trzích. Zatímco v Česku je Pilsner Urquell vnímán jako prémiový výrobek s výjimečným statusem, v Německu jde o jedno z mnoha dovozových piv. Tamní trh je pestřejší, konkurence ostřejší, a tak musejí prodejci bojovat o přízeň zákazníka i agresivními cenami. Pivo zde funguje jako lákadlo, které má přitáhnout lidi do obchodů, i kdyby na něm měl prodejce minimální zisk.

Někteří ekonomové upozorňují i na marketingový tlak ze strany dodavatelů. Obchodní řetězce často akceptují navržené prodejní ceny, protože nechtějí riskovat ztrátu dodávek celého portfolia značek. V praxi to znamená, že Prazdroj může tlačit na vyšší ceny v Česku, kde má silnější vyjednávací pozici. Naproti tomu v Německu se musí přizpůsobit tvrdším podmínkám trhu, a tím pádem i slevovat.

Zákazníci doma navíc ceny akceptují. V momentě, kdy by Češi masivně začali odmítat drahou plzeň, by museli obchodníci reagovat. Jenže k tomu zatím nedochází. Češi pivo milují a tradiční značku nechtějí měnit – i za cenu vyšších výdajů. Jak trefně poznamenal bývalý politik Miroslav Kalousek, když spotřebitel nic neřekne, nikdo s cenou dolů nepůjde.

Článek pokračuje v galerii níže

Zdroj: facebook.com, instagram.com, pro rešerši a text byla využita umělá inteligence.

 

 

 

 

Komentářů

komentáře