V Česku se prý přestanou stavět nové silnice. Dle Babiše na to nejsou peníze.

zdroj foto: facebook.com, instagram.com , upravená koláž: fasteer.cz, využití umělé inteligence, jedná se o ilustrační náhledový obrázek






Napětí kolem české dopravní infrastruktury roste. V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro rok 2026 chybí desítky miliard korun, což vyvolalo ostrou výměnu názorů mezi ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) a vítězem voleb Andrejem Babišem (ANO). Dosluhující vláda přerušila projednávání rozpočtu a rozhodla, že jeho schválení ponechá na nové Poslanecké sněmovně. Návrh počítá s rekordními výdaji ve výši 187 miliard korun, přičemž příjmy fondu mají dosáhnout jen 144,6 miliardy, chybí tak zhruba 37,5 miliardy korun. Kupka zdůraznil, že taková situace není ničím výjimečným a chybějící prostředky se hledají průběžně. Babiš však kritizuje současný stav a varuje, že kvůli nedostatku financí může být ohroženo zahájení staveb klíčových dálnic i modernizací železnic. Rozpočet SFDI je proto nyní předmětem napjaté debaty mezi odcházející a budoucí vládou, přičemž stávající i připravované projekty jsou pod drobnohledem odborníků i médií.

  • Chybějící finance: Návrh rozpočtu SFDI na rok 2026 má deficit až 37,5 miliardy korun.

  • Spor politiků: Kupka a Babiš se neshodnou na dopadech na dopravní stavby.

  • Budoucí stavby: Dálniční projekty a modernizace železnic čekají na rozhodnutí nové vlády.

Přehled situace kolem rozpočtu SFDI

Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, předložený ještě před volbami, počítá s růstem výdajů o téměř 27 miliard korun oproti letošnímu roku. Příjmy fondu ale nedosahují této částky, a to je hlavní důvod napětí mezi politiky. Kupka přiznává, že deficit bývá běžný, a připomíná, že i v minulosti se chybějící prostředky hledaly průběžně. Současný fond má na letošní rok dostatek peněz na pokračování již zahájených staveb, a proto jejich zastavení je podle ministra nepodložené tvrzení.

Naopak Andrej Babiš argumentuje, že nedostatečné financování může odložit zásadní projekty, například stavbu dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem, výkup pozemků pro Pražský okruh nebo D3 mezi Prahou a Táborem. Podle něj jsou ohroženy i modernizace železničních tratí, a označil současný stav za „totální rozklad dopravní infrastruktury“. Ředitel ŘSD Radek Mátl však upozorňuje, že smlouvy a nové závazky zatím nelze podepisovat, dokud rozpočet není posílen.

Pro rok 2026 se rovněž počítá s příjmy z evropských fondů ve výši 33,9 miliardy korun, které ale nemusí být stoprocentně jisté. Podle odborníků se chybějící finance nejspíše doplní půjčkou, což navýší schodek státního rozpočtu. Odborníci upozorňují, že politici mají tendenci rychle otevírat nové projekty, ale spíše než zastavovat již probíhající stavby, mohou jejich tempo zpomalovat.

Kupka také ujišťuje, že probíhající dopravní projekty pokračují. Finanční prostředky fondu kryjí veškeré letošní výdaje a výkupy pozemků pro nové stavby, například Pražský okruh či dálnici D3, pokračují podle plánu. Příprava projektů a průzkumné práce, například tunelu Kamenná vrata, probíhají i nadále.

Článek pokračuje v galerii níže.

Zdroj: facebook.com, instagram.com, pro rešerši a text byla využita umělá inteligence.

 

 

 

 

Komentářů

komentáře