V Praze se stupňuje napětí mezi vedením města a policií poté, co náměstek primátora Zdeněk Hřib naznačil, že za časté kolapsy mohou být zodpovědní právě pražští policisté. Ti však obvinění odmítají a tvrdí, že skutečnou příčinou je nekonečný seznam nekoordinovaných uzavírek, které magistrát a městské části povolují bez dlouhodobého plánu. Policie upozorňuje, že jejich doporučení jsou opomíjena, termíny měněny a potřebný koordinační plán se roky ignoruje. Výsledkem je dopravní chaos, který denně dopadá na statisíce Pražanů.
• Policie odmítá, že by uzavírky schvalovala či řídila – rozhodují úřady
• Hřib kritizuje roztříštěné kompetence a mluví o alibismu v systému
• Policie opakovaně žádá dlouhodobý plán, ale magistrát jej stále nepřipravil
Kdo skutečně nese odpovědnost za kolapsy?
Prahou už několik měsíců hýbou rozsáhlé dopravní uzavírky, které pravidelně vytvářejí kolony napříč celým městem. Zdeněk Hřib v rozhovoru pro DVTV naznačil, že prvním posuzovatelem uzavírek je Policie ČR, a tím pádem nese spoluodpovědnost za to, co se v dopravě děje. Sám ale vzápětí připustil, že systém kompetencí je podle něj „nesmyslně rozdělený“ a vede k alibismu mezi jednotlivými aktéry. Ideální model by podle něj měl jasně určit, kdo za co odpovídá – jenže současné nastavení to prý neumožňuje.
Policie však reagovala okamžitě a razantně. Šéf pražské dopravní policie Josef Šašek připomněl, že konečné slovo při povolování uzavírek má vždy silniční správní úřad magistrátu či městské části. Policie podle něj dává pouze odborné stanovisko, které se týká značení, objízdných tras nebo upozornění na kolize s jinými akcemi. Rozhodnutí, zda uzavírku povolit, ale činí výhradně úřady. Policie tak podle Šaška supluje jen roli poradní, nikoli rozhodovací.
V reakci na Hřibova slova policisté zdůraznili, že v posledních letech úřady opakovaně upozorňovali na nevhodné načasování několika staveb najednou. Problémem podle nich bývá i to, že termíny uzavírek se mění bez ohledu na dopravní inženýrství, často dokonce bez toho, aby se návrhy koordinovaly s dalšími pracemi. Policie musí své stanovisko posuzovat bez pevně dané časové osy, což celý proces ještě více komplikuje.
Šéf dopravní policie rovněž zmínil, že při pravidelných setkáních s Technickou správou komunikací, magistrátem a dopravním podnikem opakovaně doporučují vytvořit dlouhodobý koordinační plán. Ten by měl předejít současné situaci, kdy se v jednom časovém období sejde několik zásadních uzavírek, aniž by na sebe jakkoli navazovaly. Přesto se podle policie dosud nic nezměnilo – plán nikdo nepřipravil, a tak se dopravní problémy neustále opakují.
Článek pokračuje v galerii níže
Zdroj: facebook.com, instagram.com, pro rešerši a text byla využita umělá inteligence.