
Jak snadné je ovlivnit české influencery příslibem luxusní dovolené a tučné odměny? Právě to zkoumal youtuber Martin Mikyska alias Mikýř ve své nové mystifikační akci. V přestrojení za fiktivní čínskou firmu oslovil desítky tváří známých z reality show a sociálních sítí s nabídkou propagace Číny výměnou za plně hrazený pobyt. Někteří podepsali smlouvu bez většího rozmýšlení, jiní zůstali zdrženliví. Po zveřejnění videa se ale strhla lavina – hlavní aktéři se cítí poškozeni a zvažují právní kroky. Otázkou zůstává, kde končí hranice satiry a začíná manipulace.
-
Falešná čínská firma „Chinaseeing“ oslovila čtyřicet influencerů s nabídkou výletu a propagace Číny
-
Někteří podepsali smlouvy, jiní odmítli. Po zveřejnění videa někteří hrozí žalobami
-
Akce měla odhalit, zda jsou čeští influenceři ochotni spolupracovat s režimem výměnou za peníze
Když luxus a sláva přehluší etiku
V rámci mystifikační akce Mikýř spolu se svým týmem oslovil celkem čtyřicet známých osobností z online světa, převážně účastníků reality show. Nabídka znala své slabiny – lákala na plně hrazený výlet do Číny s programem plným známých turistických atrakcí a denní finanční kompenzací ve výši 500 euro. Za tuto cenu měli influenceři propagovat zemi, její kulturu i politický režim. Prezentace však obsahovala zjevné varovné signály – zmínky o cenzuře, zákazu zmínit Medvídka Pú a omezené možnosti sdílet obsah.
Na schůzky dorazila například pokerová hráčka Barbora Mlejnková, modelka Stanislava Lučková nebo hudebník Pufflick s přítelkyní Rachel Karnižovou. Zatímco někteří zůstali rezervovaní a spolupráci odmítli, jiní smlouvu podepsali bez většího podezření, přestože byli upozorněni na propagandistický charakter celé akce. V samotném závěru se dokonce testovala jejich schopnost „reprezentovat Čínu“ před kamerou.
Po zveřejnění videa se ozvali hlavní aktéři s kritikou. Pufflick a Karnižová tvrdí, že byli informováni o hereckém projektu a nikoliv o politicky motivované propagaci. Nyní se ohrazují proti tomu, že jejich souhlas nebyl platně udělen a zvažují žalobu kvůli porušení ochrany osobních údajů i poškození jména. Tvrdí, že záznam byl sestříhán manipulativně a bez jejich vědomí.
Podobně se vyjádřila i Barbora Mlejnková, která sice spolupráci odmítla, ale přesto se ve videu objevila. Uvedla, že netuší, proč byla součástí veřejného výstupu, když žádný závazek nepodepsala. Zmiňuje, že Mikýř na projektu vydělává, zatímco dotčení influenceři řeší právní následky. Společně se Stanislavou Lučkovou se obrátily na právníky a žádají o stažení záznamu z internetu.
Článek pokračuje v galerii níže
Kurzívou: Zdroj: facebook.com, instagram.com, pro rešerši a text byla využita umělá inteligence.