Doživotní zákaz řízení za alkohol! Nejtvrdší silniční zákon v historii už míří ke schválení do EU.

zdroj foto: facebook.com, instagram.com , upravená koláž: fasteer.cz, využití umělé inteligence, jedná se o ilustrační náhledový obrázek






Polsko chystá revoluci v boji proti alkoholu za volantem – a půjde o nejpřísnější pravidla, jaká kdy Evropská unie viděla. Zatímco už dnes patří místní limity mezi nejtvrdší v Evropě, vláda rozhodla, že tresty ještě dramaticky zpřísní. Řidič, který opakovaně usedne za volant pod vlivem alkoholu, může přijít o řidičské oprávnění navždy. A nejde jen o alkohol – novela se dotkne i extrémního překročení rychlosti, nelegálních závodů či riskantních jízdních manévrů. Změny mají být platné už od začátku roku 2026 a podle kritiků mohou zcela přepsat silniční pravidla v zemi, kde tolerance alkoholu bývala tradičně minimální.

  • Doživotní zákaz řízení pro opakované řízení pod vlivem alkoholu
  • Nové a tvrdší tresty za vysoké překročení rychlosti a nelegální závody
  • Změny mají vejít v platnost už v roce 2026 po finálním schválení Senátem

Nejtvrdší silniční novela v dějinách Polska

Polsko patří mezi evropské státy, které nikdy netolerovaly alkohol za volantem, ovšem plánované úpravy posouvají přísnost na úplně novou úroveň. Zatímco dnešní hranice 0,2 promile patří k nejnižším v EU, vláda se rozhodla reagovat na rostoucí počet nehod a opakované přestupky řidičů, kteří i přes vysoké pokuty nadále riskují. Novela zákona, kterou v listopadu schválil Sejm, počítá s tím, že každý, kdo opakovaně usedne za volant i přes zákaz, přijde o možnost řídit navždy. Protiopatření cílí nejen na alkohol, ale i na širší spektrum rizikového chování.

Dlouhodobě platí, že v Polsku už hodnoty nad 0,5 promile znamenají trestný čin. Řidič se vystavuje pokutě až 342 tisíc korun, tříletému trestu odnětí svobody a zákazu řízení až na 15 let. Při hodnotách nad 1,5 promile už hrozí i zabavení vozidla nebo finanční propadnutí jeho hodnoty, pokud auto nepatří pachateli. Novela ale přitvrzuje ještě více, protože opakovaní pachatelé mají nově čelit sankcím bez možnosti návratu za volant.

Změny však nezasáhnou pouze alkohol. Poslanci se rozhodli reagovat také na extrémní rychlost a rizikové manévry, které se stávají stále častějšími. Jízda více než 210 km/h na dálnici, 180 km/h na rychlostní silnici nebo přes 100 km/h ve městě může podle nové úpravy znamenat až pět let vězení, pokud řidič zároveň výrazně ohrozí ostatní účastníky provozu. Polsko tak jasně ukazuje, že chce minimalizovat rizika spojená s agresivním stylem jízdy.

Součástí novely je i tvrdý zásah proti nelegálním závodům, driftování a podobným akcím na veřejných komunikacích. Účast na nich bude posuzována jako přímé ohrožení bezpečnosti silničního provozu. Pokuty se mají zvýšit, přibude trestní odpovědnost a opět může dojít i k zabavení vozidla. Dokonce i organizátoři takových akcí mohou nést odpovědnost, což je v regionu rarita.

Podle oficiálního sdělení polské vlády by měly nové zákony začít platit od začátku roku 2026. Novela nyní míří do Senátu, poté ji musí podepsat prezident a následně projít zveřejněním. Po zanesení do Sbírky zákonů začne běžet zhruba měsíční lhůta, po níž vstoupí v platnost. Polsko se tak chystá na historickou změnu, která může inspirovat nebo naopak vyděsit zbytek Evropy.

Článek pokračuje v galerii níže


Zdroj: facebook.com, instagram.com, pro rešerši a text byla využita umělá inteligence.

 

 

 

 

Komentářů

komentáře