
S dnešními možnostmi poslechu hudby téměř kdekoliv si můžeme všímat změn nálad a zesílení určitých pocitů v souvislosti s právě hrající skladbou. Tento jev se postupně začal využívat i v marketingu a psychoterapii, neboť výsledky studií věnujících se tomuto tématu byly překvapující. Hudba má na naše emoce neskutečný vliv a setkáváme se s ní v každodenním životě. Nemusí se nutně jednat o poslech pomocí sluchátek, stačí zaslechnout něčí vyzvánění, zaposlouchat se do znělky v reklamě nebo si všimnout písničky hrající v supermarketu.
Nejvíc fascinující je fakt, že hudba nemá pouze vliv na naše pocity, nýbrž je i vytváří. Každý snad zažil ten moment, kdy celý den pršelo, v práci se nevedlo a najednou v rádiu začala hrát vaše oblíbená písnička a rázem byla cesta domů hezčí. Dalším dobrým příkladem jsou Vánoce a vánoční koledy, které minimálně v mém případě mohu slyšet tisíckrát, a přeci se neomrzí a dobrou náladu s sebou přinesou za každých okolností.
Hodnocení písničky podle její oblíbenosti
Poslech hudby je celkově velice zajímavá činnost, která se z psychologického ani vědeckého hlediska nedá zcela jistě pochopit. Některé studie tvrdí, že lidi v psychické nepohodě se více zaměřují na text písničky než na její melodii. Jiné zase říkají, že nadržujeme písničkám, jež máme spojené s konkrétním zážitkem.
Na čem se však vědci shodli, je fakt, že pokud je skladba populární, lidé jí věnují větší pozornost. Děje se tak nejspíš z důvodu, aby pochopili, proč je tak oblíbená. Se Spotify se nám otevřela možnost tvorby playlistů podle nálady, tudíž si sami můžete vyzkoušet takový menší experiment, kdy si nějaký poslechnete a zkusíte si všimnout, co to udělalo s vaším rozpoložením. S téměř absolutní jistotou to přeci jenom s vašimi pocity zamíchá, neboť hudba holt takovou schopnost má.